Acasă Intern SUA oferă României un împrumut de 7 miliarde de dolari pentru proiecte de energie și infrastructură

SUA oferă României un împrumut de 7 miliarde de dolari pentru proiecte de energie și infrastructură

Statele Unite sunt dispuse sa ofere României o finanțare de 7 miliarde de dolari pentru proiecte de energie și infrastructură rutieră și feroviară ca parte din strategia militară de consolidare a Flancului Estic.

Adrian Zuckerman, ambasadorul SUA în Romania, a anuntat săptămâna trecută că vor începe proiectele unei autostrazi si a unei cai ferate de la Constanta la Gdansk, parte din strategia militara de a consolida Flancul Estic pentru deplasarea trupelor NATO si a exporta tehnologie americana.

Autostrada de la Constanta la Gdansk, in Polonia, face parte dintr-un proiect mai mare, numit Via Carpatia, care ar urma sa lege marile Baltica, Egee si Neagra. Proiectul promovat de polonezi ar crea un coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia, ca o noua conexiune de autostrada intre nordul si sudul Europei, integrand sistemul de transport al statelor participante.

Via Carpatia, autostrada care leaga trei mari si ajunge din Constanta la Gdansk si calea ferata Rail-2-Sea, parte din strategia militara de consolidare a Flancului Estic

O mare parte din traseul Via Carpatia din Romania se suprapune retelei trans-europene de transport (TEN-T), un proiect al Uniunii Europene ce prevede crearea unei retele complete de transport auto, feroviar si naval, format din autostrazile A1 si A2 (Curtici – Arad – Sibiu – Bucuresti – Constanta), finantate deja prin imprumuturi si fonduri nerambursabile de la UE.

Pe teritoriul romanesc, Via Carpatia are traseul Oradea – Arad – Timisoara – Lugoj – Sibiu – Bucuresti – Constanta. Pentru ca acest traseu sa fie complet la profil de autostrada, in acest moment lipsesc autostrada Oradea – Arad, tunelele de pe A1, lotul 3 din Lugoj – Deva, A1 Sibiu – Pitesti si A0 Nord sau A0 Sud, explica Mihai Alexandru Craciun, fondatorul asociatiei “Construim Romania”.

SUA oferă împrumutul pentru construirea autostrazilor Oradea-Arad si Lugoj-Calafat, precizeaza Craciun, intrucat restul tronsoanelor sunt deja in licitatie sau constructie.

Calea ferata Rail-2-Sea mentionata in memorandumul de intelegere dintre Banca de Export-Import (EXIM) a SUA si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri din Romania face si ea parte dintr-un proiect mai mare, numit Rail-2-Sea, ce urmareste construirea unei linii de cale ferata cu dubla utilizare civila-militara intre portul Gdansk si portul Constanta.

Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atat pentru utilizarea comerciala, cat si pentru transportul rapid al fortelor si echipamentelor militare pe teritoriul Romaniei, cu o lungime totala de 3.663 de kilometri, intre portul Gdansk si portul Constanta care va traversa patru state: Republica Polona, Republica Slovaca, Ungaria si Romania, explica Minsiterul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor din Romania.

Proiectul Rail-2-Sea cuprinde tronsonul Curtici – Arad – Timisoara, urmat de Magistrala 900 (Timisoara – Drobeta Turnu-Severin – Craiova – Bucuresti), Centura Feroviara Bucuresti si apoi de Magistrala 800 Bucuresti – Constanta.

Via Carpatia si Rail-2-Sea fac parte din proiectul “Initiativa celor Trei Mari”, o platforma politica a statelor membre ale Uniunii Europene, care are ca scop stimularea cooperarii din regiune, accelerarea proceselor de dezvoltare si modernizarea a infrastructurii.

Initiativa celor Trei Mari include 12 state membre ale Uniunii Europene de-a lungul unei axe nord-sud, de la Marea Baltica pana la Marea Adriatica si Marea Neagra, respectiv: Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria.

Distribuie pe:
Mai multe Intern
Comentarii închise.

Recomandări

Parlamentul European solicită eliminarea vizelor de intrare în SUA pentru români 

Cetăţenii români, croaţi, ciprioţi şi bulgari sunt în continuare obligaţi să deţină viză p…