Acasă Cultură Prof. Viorica Greab obține REZULTATE remarcabile cu elevii care suferă de AUTISM. Interviu

Prof. Viorica Greab obține REZULTATE remarcabile cu elevii care suferă de AUTISM. Interviu

Viorica Greab este profesor de psihopedagogie specială la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2 Bistrita. Are o experientă de 35 de ani în învățământ și a obținut rezultate remarcabile cu elevii care suferă de autism.

Prof. Viorica GREAB

Analiza comportamentală aplicată copiilor cu autism se derulează în România de peste 11 ani, iar în prezent are rezultate foarte bune. Doamna profesoară Viorica Greab, cât de de dificil este să lucrați cu copiii cu autism?

Prof. Viorica Greab: Copiii cu autism simt o nevoie stringentă de iubire, de echilibru emoțional în relație cu cei din jur, de mai multă atenție față de ceilalți copii, tocmai din cauza faptului că verbalizarea lor este destul de greoaie, că uneori le este foarte greu să-și exprime emoțiile, să se exteriorizeze… Toate manifestările comportamentale atipice, și aici mă refer la paratimii, mișcări ritmice și ecolalice nu sunt decât semnalul lor disperat pentru a obține afecțiune… Nu este dificil să lucrezi cu elevii cu autism dacă îți iubești cu adevărat meseria, și copiii, dacă reușești să identifici liantul care înseamnă înțelegere, cunoaștere, iubire…

Redactor: Ce studii trebuie să parcurgă profesorii pentru a putea lucra cu copii cu autism și pentru a avea rezultate măsurabile?

Prof. V.G.: Pentru a putea lucra cu copii cu autism și pentru a avea rezultate măsurabile, profesorii trebuie să aibă un parcurs educațional în psihologia copilului sau psihopedagogie specială, în ceea ce privește formarea inițială, si apoi, în cadrul formării continue, să urmeze cursuri speciale axate pe strategiile de intervenție, terapie și relaționare cu elevii cu tulburări din spectrul autist.

R.: Ce vârstă au copii cu care lucrați? Cât de mult se implică părinții acestor copii în programul de învățare?

Prof. V.G.: În Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2 Bistrița, instituția în care lucrez în prezent, se află copii cu diferite forme și grade de autism,  cu vârsta cuprinsă între 5 și 16 ani. În ceea ce privește implicarea părinților, situația este extrem de diversificată… Există părinți care se implică foarte mult și sunt foarte interesați de evoluția școlară a copiilor, de fiecare achiziție în ceea ce privește autonomia personală, socializarea, modul cum sunt activate formele compensatorii în comportamentul copiilor, dar din păcate, există și unii părinți copleșiți de situație, dezinteresați sau care identifică destul de dificil strategii de relaționare… Aici intervine rolul terapeutului de consiliere a părinților pentru a asigura suportul necesar în evoluția elevilor. Deseori, am afirmat că o mamă implicată mărește foarte mult șansele de recuperare ale elevului cu TSA, mai ales în ceea ce privește dobândirea comportamentelor sociale dezirabile, controlul și adaptarea comportamentelor emoționale, socializarea, cogniția…

R.: Am înțeles că la finalul studiilor gimnaziale, respectiv la sfârșitul clasei a VIII-a, copiii cu autism susțin examenul de capacitate. În ce constă acest examen și care sunt oportunitățile pe care le au acești copii după ce îl promovează?

Prof. V.G.: Elevii cu autism înalt funcțional, în general cei cu Sindrom Asperger pot susține examenul de Evaluare Națională, cu câteva dispense, conform Legii Educației Naționale 1/ 2011.  Cei care au tulburări severe sunt orientați, în funcție de gradul și de palierul afectat, către școlile de arte și meserii sau spre ateliere de lucru protejate.

Pentru examenul de Evaluare  Națională, din vara acestui an, am pregătit un număr de 9 elevi cu dizabilități de intelect, dintre care unul are autism. Pregătirea a fost destul de dificilă, mai ales în cazul elevului cu TSA, din cauza faptului că achizițiile efective s-au bazat doar pe memoria vizuală și a trebuit să facă față testelor de evaluare ca și în cazul copiilor din școala de masă, întrucât nu există teste adaptate pentru copiii cu autism… În vederea susținerii în bune condiții a Evaluării Naționale, am conceput scheme mentale și hărți cognitive de ghidare a cunoștințelor pentru cei 9 elevi ai mei, absolvenți de clasa a VIII-a din învățământul special, materiale pe care au avut voie să le folosească în examen.

La cererea părinților, conform legii, l-am  însoțit personal, pe elevul cu TSA în examen, rolul meu fiind acela de a-i orienta atenția asupra sarcinilor, în vederea finalizării testării. Toți elevii  mei care au susținut examenul sunt, în prezent, integrați în clasa a IX-a la diferite școli profesionale din Bistrița, iar elevul cu TSA a reușit să se situeze pe cel de-al 22-lea loc, din 28, la clasa a IX- a Arhitectură, la Liceul de Arte Plastice “Corneliu Baba” Bistrița. Acest elev a reușit performanța de a obține nota 9 la probele de specialitate, de a sta efectiv, câte 5 ore la fiecare din cele două probe de examen. Are un talent înnăscut pentru arte plastice, în special, pentru arhitectură.

Din păcate, societatea românească și școala nu sunt suficient de pregătite să-i primească pe acești copii, așa cum ar trebui, din cauza faptului că nu există profesori de sprijin, la nivel liceal  care să-i ajute efectiv în evoluția lor școlară, nu există programe adaptate și nici evaluări conforme tipului de dizabilitate…. În aceste condiții, integrarea școlară are un parcurs extrem de sinuos, copiii au nevoie de suport permanent și profesorii de sprijin în vederea adaptării și flexibilizării conținuturilor la capacitățile lor de înțelegere…

Oportunitățile pe care le au acești copii după ce au promovat examenul sunt foarte mari, în ceea ce privește asimilarea și adaptarea la mediul bio-psiho-social din care fac parte, pot să dobândească competențele într-o anumită meserie și să se descurce singuri într-o treaptă ulterioară a evoluției lor, să devină independenți, parte integrantă din societate.

R.: Care sunt costurile programelor școlare pentru copii cu autism? Cum se descurcă din punct de vedere financiar școala în care predați?

Prof. V.G.: În școală, cadrele didactice lucrează după programe adaptate, personalizate pentru fiecare copil cu TSA sau cu alte tipuri de dizabilitate de intelect. Astfel, în urma evaluării inițiale, profesorii de psihopedagogie specială construiesc planurile de intervenție personalizată pentru fiecare elev în parte, iar activitatea terapeutică este realizată în echipă cu profesorul de terapii specifice și integrate, profesorii educatori, instructorii de educație. Este o muncă titanică despre care se vorbește atât de puțin… Rezultatele apar acolo unde există acest cuvânt magic care înseamnă IUBIRE…

R.: Doamna profesoară, ne-ați vorbit despre o performață deosebită: un elev cu autism care a fost admis în clasa a IX- a la secția Arhitectură a Liceului de Arte Plastice “Corneliu Baba” Bistrița. Cât de dificil este să lucrezi cu acești copii? Care va fi parcursul elevului admis la liceul de arte?

Alin a fost admis la Liceul de Arte Plastice “Corneliu Baba” Bistrița

Prof. V.G.: Alin, elevul meu de la Arte, este un copil deosebit de talentat, dar din cauza tulburării de care suferă, are probleme la disciplinele ce necesită comunicare. Profesorii de liceu au înțeles, în parte, mesajul meu, dar spun ca sunt depășiți de situație.

Ceea ce mă doare  acum este faptul ca nu există bani, o sintagmă binecunoscută, de altfel, pentru elevii cu autism din învățământul liceal. Mi-e teamă că Alin ar putea pierde lupta…

Am făcut o mulțime de cereri la Inspectoratul școlar, împreună cu mama lui, încă din vară, pentru a beneficia de un profesor de sprijin pentru admiterea la liceu, dar nu s-a rezolvat nimic. Am consiliat profesorii de la Arte despre modul cum trebuie să relaționeze și să-l evalueze pe Alin. Până la sfârșitul lunii noiembrie am lucrat lucrat zi de zi cu Alin, acasă. Apoi, am  scris pentru a aplica la trei proiecte cu finanțare europeană și nu am mai avut timp să mă ocup de el.

R.: Care sunt proiectele europene la care ați aplicat?

Prof. V.G.:  În primul rând, mă bucur că cele trei proiecte pentru care am aplicat au trecut testul! Este vorba despre proiectul meu de suflet “Alimentația corectă – Sănătatea noastră!”, proiectul intercultural “Ferestre deschise spre lume” și un proiect despre biodiversitate “Excursiile din școală- bagajul meu cu amintiri”!

Mai multe Cultură
Comentarii închise.

Recomandări

În 2018, coronavirus a fost înregistrat în SUA cu BREVET DE INVENȚIE: PatentUS 10,130,701 B2 – document

Inventatorii Erica Bickerton, Sarah Keep și Paul Britton au înregistrat în Statele Unite b…